Arigatok anda semua ! :)

Wednesday, February 2, 2011

Assalamualaikum , Ahnnyeong-haseyo !

SELF CONFIDENT ! Kenapa aku tetibe je nak cakap pasal benda alah ni  ? Kau agak-agak ? Hish , tak payah agak laa . Lambat bebeno teman ni . Aku rasa SELF CONFIDENT ni satu perkara yang very the penting yang perlu ada kat semua orang . Cuma depend sebanyak mana confident tu ada dalam diri masing-masing . Ok laa , aku nak share sikit tips yang boleh di'apply' kalau anda rasa SELF CONFIDENT (taip nak caps lock je kan -__-) anda berada pada paras bahaya . Sikit tu maksud aku memang sikit ok . 4 je . Ok laa tu kan . :))


  • 1---> Jangan tengok pada kekurangan yang ada kat korang tapi tengok apa keistimewaan korang . Aku suka nak bebel pasal ni .Sebab aku pun salah sorang yang sangat suka fikir aku adalah satu-satunya orang yang takde kelebihan kat dunia ni . Sebenarnya kalau kita tengok weaknesses (camtu ke eja ? ntah :p ) kita kompom-kompom laa boleh down gile . Sebab rasa rendah diri tu akan muncul ntah dari mana hala ntah untuk buat kita jadi murung , sad & adik-bradiknya la .Kalau aku , aku selalu rasa rendah diri dengan penampilan aku. Al-maklum la aku ni bukan tergolong dalam golongan gadis-gadis pilihan jejaka. Setiap kali nak keluar mesti rasa "arghh ! stress~" sebab self confident agak low. So, aku rasa better tengok apa kelebihan kita sebab by that way kita akan mampu tersenyum sejenak memikirkan "wah , tak sangka aku sebenarnya macam tu ek! " (cewahh ! >.< )
  • 2---> Hargai diri sendiri sebab kalau bukan kita siapa lagi nak appreciate kan ? Setiap kali korang berjaya lakukan something  , bersyukurlah kat Allah. Sebab korang dah mampu buktikan pada diri sendiri yang korang memang the best . Kadang-kadang kita tak perlu nak buktikan pada orang laen setakat mana pencapaian kita . Cukup dengan buktikan pada diri sendiri dah boleh buat korang rasa lebih yakin untuk hadapi dunia penuh pancaroba ni .
  • 3---> Lebihkan pergaulan dengan orang lain . Pedulik laa kalau orang taknak start dulu berbaek-baek dengan korang tapi make sure korang ada inisiatif untuk buat macam tu . Kera sumbang ? Oh man ! Kalau boleh jangan laa tergolong dalam spesis tu ye sayang .And 1st step untuk mulakan adalah dengan senyuman . Tak susah pun . Free pulak tu .Ape ade hal kan ?
  • 4---> Tak payah nak terlalu fikirkan sangat pasal komen negatif orang lain kat korang . Korang ada akal kan ? Dah boleh fikir sendiri kan mana baek mana buruk ? Kalau komen tu membina , then take it as something that can motivate you untuk jadi lebih better dari sekarang . Tapi kalau komen macam haram , kutuk sana , komplen sini  better pekakkan telinga laa i think .
Orait , itu saje laa yang boleh aku share . Yela , aku punya SELF CONFIDENT pun bukan mantop sangat pun kan . Ni nak advise orang pulak . Watdehell betol . Till then , take care guys ! :)

2 comments:

  1. Salam.Nice entri bout self confident.

    Same la font dgn i punye blog..^_^

    Keep blogging ya..XD

    ReplyDelete
  2. Wassalam . Thnx ! Sy budak baru blaja ni . :p
    A'ah laa , dh tgk your blog . best !
    Same pulak font kite ek.. :)

    Btw , tQ mr. fadil ! :))

    ReplyDelete